Algemene voorwaarden
Artikel. 1 Definities
1. D. Stähler, Gedaan door Daan: Gedaan door Daan, gevestigd te Ilpendam Kvk nummer 66120853.
2. Klant: degene met wie D.Stähler, Gedaan door Daan een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen D. Stähler, Gedaan door Daan en Klant samen.
4. Consument en Klant die tevens een individu is en als privépersoon handelt.
Artikel 2 Toepasselijkheid
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens D. Stähler, Gedaan door Daan.
2. D. Stähler, Gedaan door Daan en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. D. Stähler, Gedaan door Daan en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit,
Artikel 3. Aanbiedingen en Offertes
1. aanbiedingen en offertes van D. Stähler, Gedaan door Daan zijn vrijblijvend tenzij daarin uitdrukkelijk vermeld.
2. Een aanbod of offerte is maximaal 6 maanden geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of offerte staat.
3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij D. Stähler, Gedaan door Daan en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4. Aanvaarding
1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag D. Stähler, Gedaan door Daan de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt D. Stähler, Gedaan door Daan slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of electronisch heeft bevestigd.
Artikel 5. Prijzen
D. Stähler, Gedaan door Daan hanteert prijzen inclusief BTW en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders afgesproken.
2. D. Stähler, Gedaan door Daan mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen waarvan, die D. Stähler, Gedaan door Daan niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
4. de consument mag de overeenkomst ongedaan maken vanwege een prijsverhoging in lid 3., tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
5. D. Stähler, Gedaan door Daan stelt de prijs van de dienstverlening vast op basis van de werkelijk bestede uren.
6. de prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van D. Stähler, Gedaan door Daan, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
7. Wanneer D. Stähler, Gedaan door Daan en de Klant voor een dienst een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
8. D. Stähler, Gedaan door Daan mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
9. D. Stähler, Gedaan door Daan moet de klant tijdig laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
10. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
11. D. Stähler, Gedaan door Daan mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen.
12. D. Stähler, Gedaan door Daan zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
13. De consument mag de overeenkomst met D. Stähler, Gedaan door Daan opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 6. Betalingen en betalingstermijn
1. De Klant rekent producten direct af in de winkel.
2. D. Stähler, Gedaan door Daan mag bij het aangaan van de overeenkomst voor een dienst een aanbetaling tot 50% van afgesproken bedrag verlangen.
3. de Klant moet declaraties binnen 14 dagen na factuurdatum aan D. Stähler, Gedaan door Daan betalen , tenzij anders is afgesproken of op de factuur of op de factuur een andere termijn staat
4, De genoemde betalingstermijnen zijn fatale betalingstermijnen. Wanneer de Klant het bedrag niet uiterlijk oude laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, is hij dus automatisch in verzuim en in gebreken, zonder dat D. Stähler, Gedaan door Daan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
5. D. Stähler, Gedaan door Daan mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling een zekerheidsstelling eisen voor het totale bedrag van de dienst.
Artikel 7. recht van reclame
1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag D. Stähler, Gedaan door Daan het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
2. D. Stähler, Gedaan door Daan maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of electronische mededeling aan de Klant.
3. Zodra de klant op de hoogte ingesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan D. Stähler, Gedaan door Daan, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. De Klant betaald de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 8. Herroepingsrecht
artikel 9. Opschortingsrecht
1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit de ze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 10. Retentierecht
1. D. Stähler, Gedaan door Daan kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat deKlant alle nog openstaande rekeningen van D. Stähler, Gedaan door Daan heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan D. Stähler, Gedaan door Daan.
3. D. Stähler, Gedaan door Daan is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 11. Verrekening
1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan D. Stähler, Gedaan door Daan te verrekenen met een vordering op D. Stähler, Gedaan door Daan.
Artikel 12. Eigendomsvoorbehoudt
1. D. Stähler, Gedaan door Daan blijft eigenaar van geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van D. Stähler, Gedaan door Daan met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1. kan D. Stähler, Gedaan door Daan
gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier verzwaren.
4. Wanneer D. Stähler, Gedaan door Daan gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag D. Stähler, Gedaan door Daan van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 13. Levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt
2. levering vindt plaats bij D. Stähler, Gedaan door Daan, tenzij anders wordt afgesproken.
Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
4. Wanner de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag D. Stähler, Gedaan door Daan zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaald.
5. Bij te late betaling is er sprake van dchuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlatelevering niet aan D. Stähler Gedaan door Daan kan tegenwerpen.
Artikel 14. Levertijden
1. De levertijden van D. Stähler, Gedaan door Daan zijn indicatief.
Indien later wordt geleverd, kn de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
2. De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan D. Stähler, Gedaan door Daan door D. Stähler, Gedaan door Daan schriftelijk of electronisch is bevestigd aan de Klant.
3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer D. Stähler ,Gedaan door Daan niet binnen 14 dagen kan leveren , na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en D. Stähler, Gedaan door Daan iets anders hebben afgesproken.
Artikel 15. Feitelijke levering
1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 16. Transportkosten
1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en D. Stähler, Gedaan door Daan schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 17. Verpakking en verzending
1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij D. Stähler. Gedaan door Daan niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan D. Stähler, Gedaan door Daan. Doet de Klant dit niet, dan kan hij D. Stähler, Gedaan door Daan niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 18. Verzekering
1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffing- en waterschade, en diefstal:
- zien van D. Stähler Gedaan door Daan die bij de Klant aanwezig zijn
- zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
2. de Klant geeft op eerste verzoek van D. Stähler, Gedaan door Daan de polis van deze verzekeringen te inzage.
Artikel 19. Bewaring
1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 20. Garantie
1. Wanneer de Klant en D. Stähler, Gedaan door Daan een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor D. Stähler, Gedaan door Daan enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
2. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
3. de garantie geldt niet:
- in het geval van normale slijtage
- voor schade ontstaan door ongevallen
- voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door Klant
- wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
4. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die D. Stähler, Gedaan door Daanlevert, gaat over op de Klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 21. Uitvoering van de overeenkomst
1. D. Stähler, Gedaan door Daan voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
2. D. Stähler, Gedaan door Daan mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
4. De Klant moet ervoor zorgen dat D. Stähler, Gedaan door Daan op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
5. Zorgt de Klant er niet voor dat D. Stähler, Gedaan door Daan tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.
Artikel 22. informatie verstrekking door de Klant
1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan D. Stähler, Gedaan door Daan.
2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Wanneer en voor zoverre Klant dit verzoekt, retourneert D. Stähler, Gedaan door Daan de betreffende bescheiden.
4. Stelde de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door D. Stähler, Gedaan door Daan redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 23. Vrijwaring
1. De Klant vrijwaart D. Stähler, Gedaan door Daan tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door D. Stähler, Gedaan door Daan geleverde producten en/of diensten.
Artikel 24 Klachten
1. De Klant moet een door D. Stähler, Gedaan door Daan geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant D. Stähler, Gedaan door Daan daarvan op de hoogte stellen binnen 14 dagen na het vaststellen van de tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van ed tekortkoming D. Stähler, Gedaan door Daan hiervan op de hoogte stellen.
4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat D. Stähler, Gedaan door Daan hierop gepast kan reageren.
5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en D. Stähler, Gedaan door Daan.
6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat D. Stähler, Gedaan door Daan andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 25. Ingebrekestelling
1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan D. Stähler, Gedaan door Daan.
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling D. Stähler, Gedaan door Daan ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 26. Aansprakelijkheid Klant
1. Wanneer D. Stähler, Gedaan door Daan een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 27. Aansprakelijkheid D. Stähler Gedaan door Daan
1. D. Stähler, Gedaan door Daan is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Wanneer D. Stähler, Gedaan door Daan aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. D. Stähler, Gedaan door Daan is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
4. Wanneer D. Stähler, Gedaan door Daan aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten, of wordt er geen schade bedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 28. Schadevergoeding
1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van D. Stähler, Gedaan door Daan vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89BW.
Artikel 29. Ontbinding
1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer D. Stähler, Gedaan door Daan toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door D. Stähler, Gedaan door Daan nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat D. Stähler, Gedaan door Daan nog in verzuim is.
3. D. Stähler, Gedaan door Daan mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer D. Stähler, Gedaan door Daan kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 30. Overmacht
1. In aanvulling op artikel 6:75BW geldt dat een tekortkoming van D. Stähler, Gedaan door Daan door de Klant niet aan D. Stähler, Gedaan door Daan kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, electriciteitsnet-, internet-, computer-, of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor D. Stähler, Gedaan door Daan 1 of meer verpichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat D. Stähler, Gedaan door Daan kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel Klant als D. Stähler, Gedaan door Daan de overeenkomst schriftelijk of in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. D. Stähler, Gedaan door Daan hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer D. Stähler, Gedaan door Daan hiervan voordeel heeft.
Artikel31. Wijziging overeenkomst
1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en D. Stähler, Gedaan door Daan de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die de Klant heeft gekocht in een fysieke winkel.
Artikel 32. Wijziging algemene voorwaarden
1. D. Stähler, Gedaan door Daan mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag D. Stähler, Gedaan door Daan altijd doorvoeren.
3. Ingrijpende wijzigingen zal D. Stähler, Gedaan door Daan zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 33. Overgang van rechten
1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met D. Stähler, Gedaan door Daan aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van D. Stähler, Gedaan door Daan.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederen rechtelijke werking zoals in artikel 3:83 Lid 2 BW.
Artikel 34. Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
!. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat D. Stähler, Gedaan door Daan bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 35. Toepasselijk recht en bevoegde rechter.
1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en D. Stähler, Gedaan door Daan is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats en werkplaats van D. Stähler, Gedaan door Daan is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en D. Stähler, Gedaan door Daan, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op d.d. 8 juni 2024